K dobrému učení musí být pohoda

7. září 2015

Se začátkem nového školního roku postupně startuje i výuka v kurzech pro dospělé. Mezi znalosti, jež mohou být branou k lepší práci, patří aktivní i angličtina. Málokterý dospělý ale dokáže najít dost motivace, odhodlání, energie a času, aby s učením nejen začal, ale i vytrval a dosáhl potřebného pokroku.

Školy se snaží vyjít studentům vstříc. Při hledání cest, jak studium co nejvíce usnadnit a zpříjemnit, můžou být velkou pomocí informační technologie. Na popularitě získávají například inteligentní e-learningové aplikace, které využívají systému opakování na základě křivek zapomínání, tedy toho, jak náš mozek ukládá informace. Příkladem je například Anki, výukový program pro stolní počítače, zdarma ke stažení na webu AnkiSRS.net. Pomůže vám rozšířit slovní zásobu a naučit se fráze. Pokud ale chcete v cizím jazyce hovořit a rozumět, nic nenahradí živou konverzaci s rodilým mluvčím. Jedině tak získáte pro jazyk cit a dokážete v něm i přemýšlet. Ovšem představa školních lavic a cestování do učebny, často v čase, který není úplně vhodný, leckoho odradí. I zde ale může ke slovu přijít chytře využitá počítačová technika.

Příkladem řešení, které reaguje na potřeby studentů, je vzdělávací systém EnglishLife.cz, který nabízí kurzy angličtiny v prostředí virtuálního světa. Hlavní autor systému, Ing. David Zejda vysvětluje: „Na trhu jsme nenašli kurzy pro výuku z pohodlí domova, jež by byly zároveň dostatečně účinné a atraktivní. A tak vznikl projekt EnglishLife.cz.“ Jak výuka probíhá? „Jednoduše, student se zaregistruje na webu, nainstaluje si aplikaci a vybere si avatara – postavu, se kterou do světa vstupuje. Při hodině pak všichni připojení používají sluchátka s mikrofonem, hlas se přenáší do do úst avatara ve virtuálním světě.“

Výuka v kurzech EnglishLife.cz se zaměřuje na praktickou komunikaci. Vedou ji rodilí mluvčí, z nichž někteří ovládají i češtinu jako svůj druhý jazyk. Kurzy běží již druhým rokem a prošlo jimi přibližně 100 studentů všech úrovní pokročilosti. Zeptali jsme se proto autora, jaké má výuka ve virtuálním světě výhody: „Studenti se při výuce mohou podívat do různých míst virtuálního světa, člověka tak učení jen tak neomrzí. Zvlášť přínosné je, že když studenti místo sebe nechají mluvit svého avatara, snadno odhodí obavy a strach z neúspěchu. Nemusí také nikam jezdit ani řešit to, co mají na sobě a jak zrovna vypadají. Ke stresům které zažívat musíme třeba v práci, přeci není třeba přidávat další. Řídíme se heslem, že k dobrému učení musí být pohoda. Proto také vybíráme lektory nejen podle jejich vyučovacích schopností, ale i podle toho, jestli mají pozitivního ducha a vytvářejí přátelskou náladu.“

Zeptali jsme se také některých studentů na jejich dojmy. Irena říká: „Přes počáteční nedůvěru jsem se po čase začala na kurzy těšit a vždy jsem našla něco, co mě zaujalo. Oceňuji především možnost konverzace s rodilým mluvčím.“ Jan: „Hodiny jsem si moc užil! Lekce byly zábavné, látka se mi dobře pamatovala a dle mého se jednalo o témata, která člověk často využije v běžném životě. Velmi mi pomohly při překonání ostychu konverzovat v cizím jazyku. Vše dle mých představ.“ Slavomíra: „Děkuji za skvělou výuku angličtiny. Lektorka byla vždycky milá, přátelská, ochotná vše vysvětlit a trpělivá. Hodně jsme se nasmály. Bylo skvělé mluvit s rodilým mluvčím, v prostředí domova. Děkuji také za technickou podporu, kde na jakékoliv dotazy bylo reagováno velmi rychle. Je to netradiční způsob výuky a velmi se mi líbí.“

Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve virtuálním světě

Vydal: EVITAX, s.r.o.

Ke stažení: PDF Word


Virtuální realita nadchla studenty angličtiny

26. ledna 2015

Pokud chcete v dnešní době najít dobrou práci, je znalost cizího jazyka prakticky nutností. U přijímacích pohovorů na řadu pozic patří dotaz na aktivní angličtinu mezi první, které uchazeči o práci dostanou. Učení cizího jazyka ale nepatří mezi typické oblíbené činnosti. A tak, přestože nedostatečná znalost jazyka je častou překážkou k získání dobrého zaměstnání, málokterý dospělý sebere dostatek odhodlání, aby s učením začal a pak v něm i vytrval. Důvody mohou být různé – časová vytíženost, špatné vzpomínky na čas strávený ve školních lavicích, obavy z chyb, nebo třeba prostá nechuť k učení.

Právě to se snaží změnit projekt Aktivní angličtina formou videokonference a ve virtuální realitě označený číslem CZ.1.07/3.2.10/04.0016, podpořený z EU prostřednictvím Královéhradeckého kraje. Na projektu po dva roky pracoval tým složený z odborníků třech partnerských společností. Společným úsilím se podařilo zmapovat situaci v nabídce jazykových kurzů v kraji vzhledem ke konkrétním potřebám zaměstnavatelů a možnostem studentů. Vypracována byla řada nových kurzů aktivní angličtiny všech úrovní včetně přípravy na mezinárodní jazykové zkoušky Cambridge. Vytvořené kurzy uplatňují inovativní formy zahrnující e-learning, výuku formou videokonference, prezenční výuku doplněnou o možnost alternativního připojení z domova a výuku v pestrém prostředí 3D virtuálního světa.

„Do ověřování kurzů se zapojilo již téměř 200 studentů z celého Královéhradeckého kraje“, informuje manažer projektu Ing. David Zejda. „Dospělí si výuku chválí. Zvlášť nadšené reakce dostáváme od těch, kteří se učí v prostředí virtuálního světa.“ Studentka Lenka komentuje svoji zkušenost takto: „Chtěla bych velmi pozitivně ohodnotit Váš nápad netradiční výuky anglického jazyka. Jsou to úplně jiné možnosti! Moje děti si tedy nejdříve myslely, že hraji nějakou počítačovou hru, ale když viděly, jak se nemohu trefit do dveří, tak mi lehce uvěřily, že jsem na kurzu angličtiny.“ Aleš zase říká: „Náhled na způsob výuky pomocí virtuálního světa mne opravdu nadchnul.“

Hodin se účastnili jak úplní začátečníci, tak i pokročilí studenti, kteří se potřebují dále zlepšovat. Věnovali se jim zkušení lektoři z ČR, Filipín, USA a Velké Británie. „Začátky byly někdy trochu složité“, pokračuje s úsměvem David Zejda. Třeba jedna studentka napsala pracovníkům technické podpory: „Postupovala jsem podle instrukcí uvedených ve video instruktáži a právě jsem utopila svého avatara (avatar je postavička, kterou ve virtuálním světě ovládáte, pozn. red.), aniž by se stihla obléknout. Mám ho nechat utopeného, nebo mám bojovat o jeho záchranu? Zatím se veškeré záchranné akce míjely efektivitou. Už už to vypadalo, že bude zachráněný, a hup! Zas vlítnul pod hladinu!“ Když se ale studenti po čase s prostředím sžili, opravdu se líbilo studentům bez rozdílu věku, dokonce i těm, kteří s počítačem moc neumí. „No a když si někdo nemá chuť hrát a chce jenom naplno komunikovat anglicky, může vyzkoušet naši videokonferenční webovou aplikaci, která byla přímo pro výuku jazyků vytvořena,“ dodává pan Zejda. Nekomerční fáze projektu končí letos v lednu.

Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve virtuálním světě Angličtina ve videokonferenci

Vydal: EVITAX, s.r.o.

Ke stažení: PDF Word


V Královéhradeckém kraji se testují nové unikátní kurzy angličtiny

18. června 2014

Zatímco se většina škol připravuje na prázdniny, jiné vzdělávací instituce v kraji pracují na plné obrátky. Příkladem je trojice společností, které spojuje účast na projektu EnglishLife.cz – Aktivní angličtina formou videokonference a ve virtuální realitě (CZ.1.07/3.2.10/04.0016). Jejich úsilím vzniká řada unikátních kurzů, jež zvyšují dostupnost a atraktivitu kurzů angličtiny v Královéhradeckém kraji. Do pilotního ověřování nově vytvářených kurzů se může díky podpoře z Evropské unie zapojit omezený počet účastníků dokonce zdarma. Věnují se jim zkušení lektoři, ve většině případů rodilí mluvčí, někteří přímo ze svého domova v zahraničí.

Například společnost Open-IT v těchto dnech spouští nové kurzy aktivní angličtiny ve virtuálním světě. Účastníci nemusí nikam fyzicky docházet, neboť výuka probíhá ve 3D virtuálním světě. Stačí jim průměrně výkonný počítač, stabilní připojení k Internetu a trocha nadšení pro věc. Anglicky se pak učí v pohodlí domova nebo ve své kanceláři, a to i v atypické časy. Na Akademii Jana Amose Komenského v Jičíně vrcholí po několika měsících usilovné práce příprava kurzů aktivní angličtiny, jež využívají videokonferenční přenos. Samotná výuka pak probíhá z jedné z náležitě vybavených jazykových učeben. Kdo se do školy na hodinu nedostane, může se připojit na dálku ze svého či jiného počítače. Osobně přítomní i vzdálení účastníci se vzájemně vidí a slyší. Navíc pokud lektor pořídí záznam hodiny, účastníci kurzu se k probrané látce mohou později vracet. Tyto kurzy jsou vzhledem k částečně prezenční formě vhodné především pro obyvatele Jičína a okolí.

Do kteréhokoliv z uvedených kurzů se mohou zapsat zájemci kteří bydlí nebo pracují v Královéhradeckém kraji, je jim mezi 16 a 64 lety a mají již ukončené studium, a to až do zaplnění kapacity. Více informací a elektronické přihlášky najdete na webové stránce www.EnglishLife.cz. Místa jsou omezená a pilotáže probíhají jen do konce letošního roku, proto příliš neváhejte!

Vydal: EVITAX, s.r.o.


Naplno spouštíme nové jazykové kurzy pro Královéhradecký kraj

11. září 2014

Po řadě měsíců usilovné práce jsou nové kurzy aktivní připraveny k ostrému spuštění. Vytvořeny byla řada vzdělávacích materiálů speciálně uzpůsobených pro nové praktické formy výuky - výuku ve virtuálním světě a výuku s využitím videokonference. Nachystáno bylo potřebné technické a programové vybavení, proškoleni lektoři. Zájemci z Královéhradeckého kraje, kteří o účast projevili zájem, se nyní mohou zapisovat na konkrétní termíny. To vše díky podpoře projektu Aktivní angličtina formou videokonference a ve virtuální realitě CZ.1.07/3.2.10/04.0016

Vydal: Open-IT cz, s.r.o.



OPVK logolink